Guest post. Review Star Wars: Trezirea Fortei

Star Wars: Trezirea Fortei

star wars

„I will finish… what you started” e una din replicile cele mai memorabile ale trailerelor de pana acum ale Star Wars – Trezirea Fortei. O mare intrebare plana astfel deasupra noului film Star Wars – va fi un film bun sau va continua in linia nefericita inceputa de episoadele I-III? Pentru toti ce erau in dubiu, sunt fericit sa va transmit nu numai ca Episodul VII este un film foarte bun, ci are si acel „feeling” de Star Wars pe care il credeam pierdut dupa prima trilogie. O sa incerc in cele ce urmeaza sa va conving de asta, minimizand cat mai mult orice informatie in plus, iar eventualele spoilere vor fi cel mult din trailerele care au fost lansate deja si circula online de luni de zile.

Povestea in linii mari e relativ simpla si nu poate fi comentata foarte mult fara a da spoilere. In urma victoriei Rebelilor din Return of the Jedi, Imperiul nu a fost anihilat, dar coexista, 30 de ani mai tarziu, cu nou-formata Republica. Noul Imperiu are acum un nume diferit, First Order, dar cam aceleasi trasaturi, care includ uciderea nevinovatilor, dominatia galactica, si partea ceva mai intunecata a Fortei. Contra First Order lupta Rezistenta (care e un fel de Rebeliune cu numele putin schimbat) si de partea sa sunt atrasi si eroii nostri. Inceputul filmului merge destul de mult in linia inceputului Episodului IV, si aici cred ca a fost o decizie inspirata a scenaristului/regizorului. Ca si acum aproape 40 ani, sunt introdusi destul de rapid atat protagonistii noii serii cat si principalul antagonist, Kylo Ren, care desi pare un Darth Vader – wannabe e mai mult decat atat si e jucat foarte bine de Adam Driver. Pe parcurs apar si (unele din) personajele trilogiei initiale, in roluri mai mult sau mai putin proeminente. Dar mai mult nu pot sa zic. Ce pot sa spun e ca filmul nu este plictistor in niciun moment, si are exact combinatia potrivita de umor, actiune si drama pentru a merita revazut si peste mai multi ani.

star wars

Efectele sunt, cum e de asteptat pentru un film din zilele noastre, la inaltime, dar nu par artificiale. Posibil sa fi contribuit la asta si decizia regizorului de a construi fizic multe din decoruri in loc sa-i puna pe actori sa joace doar in fata unui ecran verde.

Decizia Disney de a relansa seria si de a se baza, pe langa eroii din prima trilogie, ajunsi deja la varsta a III-a, pe niste actori noi, relativ necunoscuti a iesit de minune. Personajele noi, Rey (Daisy Ridley), Finn (John Boyega), Poe (Oscar Isaac) pot deveni, indraznesc sa spun, la fel de memorabile precum Luke Skywalker, Han Solo sau Leia. O mentiune speciala trebuie acordata si lui BB-8, noul droid, care e foarte simpatic.

star wars

Am spus foarte multe despre ce mi-a placut la acest film, asa ca merita spus si cam ce neajunsuri i-am gasit. In primul rand nu imi place numele conducatorului First Order. Pare un motiv minor, dar „Supreme Leader Snoke” nu suna suficient de impresionant pentru mine. Personajul, in schimb e. Mai departe, in prea multe din scene galaxia pare cam mica. Calatoria, fie si ea in hiperspatiu, ar trebui sa ia ceva mai mult de cateva minute (cam asa da impresia filmul), altfel pare ca te bati nu pe soarta a sute de milioane de sisteme solare, ci pe ce se intampla la cativa ani-lumina (o aruncatura de bat in termeni interstelari). Mi-a lipsit de asemenea o batalie spatiala la fel de grandioasa precum cea din Return of the Jedi. Nu ma intelegeti gresit, sunt suficiente batalii spatiale, dar in general implica fightere (TIE fightere sau X-winguri, precum si Millenium Falconul), si nu nave capitale. Poate in filmul urmator o sa vedem si un conflict mai larg intre Republica/Rezistenta si First Order.De asemenea, una din armele folosite de First Order e cam non-sensica (o sa va dati seama care).

Ce am scris mai sus nu diminueaza cu nimic placerea de a te uita la acest film. Trezirea Fortei e Star Wars autentic, nu versiunea „light” sau pentru copii pe care a incercat-o George Lucas cu Phantom Menace (Episodul I e de departe cel mai prost film Star Wars, de fapt un film prost cu spume despre care nu prea poti sa zici nimic bun). Si pentru cei ce aveau vreo temere, urmeaza un mic spoiler alert:

SPOILER

Jar Jar nu apare in film.

SPOILER

Gata, acum ca am spus-o nu mai e nimic care sa impiedice un fan Star Wars sa urmareasca acest film. Pentru cei care nu au vazut prima trilogie (Episoadele IV-V-VI pentru necuonscatori), uitati-va la ele inainte de a merge la acest film, pentru ca altfel unele replici si scene („Chewie, we’re home”) nu o sa aiba acelasi efect.

star wars

Daca e un film din anul acesta care merita vazut, este Star Wars – Trezirea Fortei. Si daca trebuie sa dau si o nota, un 9/10 ar fi complet meritat.

Octavian Calinescu