Mary Queen of Scots

Mary Queen of Scots (Mary Regina Scotiei)

Regia: Josie Rourke

Scenariul: Beau Willimon si John Guy (adaptat dupa „Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart”)

Cu: Saoirse Ronan, Margot Robbie, Guy Pearce, Jack Lowden, Joe Alwyn, Maria Dragus, Gemma Chan, David Tennant, Ian Hart si altii

Distribuit de Ro Image 2000

 

Un nou film istoric despre monarhia britanica care apare intr-un moment delicat al existentei ei nu poate fi decat un eveniment binevenit, chiar daca vorbim doar de o noua prezentare a unei povesti care a mai fost spusa pana acum de mai multe ori pe marile ecrane. Recent Elizabeth I (regina Angliei) a fost interpretata de Cate Banchett in doua filme de succes, iar daca mergem chiar mai demult in trecutul acestei arte o regasim in acelasi rol pe inegalabila Bette Davis; pe Mary Stuart, regina Scotiei, au jucat-o de-a lungul timpului Katherine Hepburn sau Vanessa Redgreave.

Cu atat mai meritorii sunt excelentele roluri facute acum de tinerele dar deja consacratele actrite Saoirse Ronan (Mary) si Margot Robbie (Elizabeth), fiind nevoite sa calce pe urmele unor giganti ai cinematografiei.

Venita din teatru si aflata la debutul in film, regizoarea Josie Rourke incearca si reuseste in mare parte sa surprinda atmosfera epocii (secolul XVI) de la curtea celor doua regine rivale, dovedind mai ales o excelenta punere in scena a secventelor care implica dialoguri lungi intre mai multe personaje.

Povestea lui Mary Stuart incepe in film in momentul cand aceasta revine in Scotia natala  in urma mortii primului ei sot, Francis I, rege al Frantei. Ea insasi isi petrecuse copilaria la curtea franceza si fusese educata de mica in spiritul religiei catolice, acesta fiind unul din motivele pentru care va avea de suferit in timpul vietii, majoritatea lorzilor scotieni si a celor de la curtea engleza condusa de Elizabeth I fiind protestanti.

Odata revenita acasa Mary va incerca din toate puterile sa isi consolideze domnia si sa isi asigure o continuitate dinastica, ea avand pana la urma chiar drept legitim la intaietate asupra coroanei engleze in fata lui Elizabeth. Aceasta va incerca sa il impuna pe lord Dudley, iubitul ei, ca sot pentru Mary, care insa il va alege drept consort pe nobilul englez Darnley, intarindu-si astfel influenta la curtea verisoarei sale.

Ca represalii Elizabeth va sprijini o razmerita condusa de un cleric protestant si de fratele vitreg al lui Mary pentru a o rasturna pe aceasta de pe tron. Revolta va fi inabusita, scena de lupta fiind prezentata succint in film, accentul fiind pus pe momentul in care Mary isi va ierta fratele vitreg de la moarte.

Nasterea unicului ei fiu, James, este momentul in care Mary va ajunge la o intelegere cu Elizabeth ca acesta sa fie mostenitorul prezumptiv al ambelor coroane, iar verisoara sa ii fie nasa.

Sotul englez al lui Mary va fi acuzat de complot de catre nobilii scotieni condusi de lordul Bothwell si asasinat, iar ea obligata sa se marite din nou chiar cu Bothwell. Asasinatul va fi interpretat insa de liderii protestanti ca a fost orchestrat chiar de ea, Mary fiind fortata sa abdice si sa caute refugiu in Anglia.

Aici filmul care construieste in paralel pe tot parcursul sau portretele celor doua regine ofera spectatorului satisfactia unei intalniri intre cele doua care nu a avut loc in realitate. Intr-un interviu Saoirse Ronan a explicat aceasta denaturare de la adevarul istoric prin dorinta regizoarei si a celor doua protagoniste de a avea un punct culminant asemanator cu intalnirea dintre Robert de Niro si Al Pacino in „Heat” (1995), capodopera regizata de Michael Mann. De altfel a fost singurul moment in care Margot Robbie s-a vazut „in personaj” cu Saoirse Ronan pe platourile de filmare.

In scena propiu-zisa Mary desi aflata intr-o situatie disperata este prezentata plina de curaj, ambitie, demnitate, reafirmandu-si intaietatea, in contrast cu o Elizabeth imbatranita,  lipsita de viata, care va lua in final hotararea influentata de curtea engleza de a o tine intemnitata pe verisoara sa.

Dupa o lunga perioada de detentie Mary va fi executata, dar fiul ei James va ajunge sa uneasca cele doua coroane si sa conduca Anglia si Scotia pentru mai bine de doua decenii dupa moartea lui Elizabeth, inlocuind astfel dinastia Tudor cu Stuart.

Pe langa toate aceste intrigi, uneltiri si tradari prezentate mai sus, filmul are si o puternica amprenta a timpurilor noastre, Mary fiind prezentata si interpretata de Saoirse Ronan dintr-o perspectiva feminista: puternica, independenta, capabila sa isi faureasca propiul destin care este insa afectat chiar de tradarile barbatilor din viata ei.

Mai putin inspirat este modul in care de dragul corectitudinii politice sunt introduse in film lucruri care nu au nici un fel de fundament istoric, un exemplu in acest sens fiind prezenta unui consilier de culoare la curtea lui Elizabeth, sansele ca acest lucru sa se fi intamplat cu adevarat fiind practic nule.

Remarcabile costumele create pentru film si machiajul special realizat pentru Margot Robbie astfel incat sa aduca din profil cu portretele lui Elizabeth, „Mary Queen of Scots” primind chiar binemeritate nominalizari la Oscar pentru munca acestor doua departamente. Trebuie mentionata si prezenta in film intr-un rol secundar de mica intindere a Mariei Dragus, tanara actrita de origine romana cunoscuta noua mai ales pentru „The White Ribbon” si „Bacalaureat”.

„Mary Queen of Scots” reprezinta o propunere atragatoare pentru iubitorii filmului istoric de pretutindeni, si nu doar pentru ei, mai ales ca in ultima perioada astfel de productii sunt tot mai rare.

 

Articol de Cosmin Epurescu-Pascovici

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *