DaKINO: Stan & Ollie (2018)

Regia: Jon S. Baird

Scenariul: Jeff Pope

Cu: John C. Reilly, Steve Coogan, Shirley Henderson, Nina Arianda, Rufus Jones si altii

 

Excelenta idea organizatorilor DaKINO de a programa inaintea biopic-ului „Stan & Ollie” unul din scurt-metrajele („Blotto”- 1930) care au facut gloria celui mai important cuplu comic din istoria cinematografiei, Stan si Bran. In acest mod spectatorii din sala nu doar ca s-au bucurat redescoperind magia inegalabila a celor doi maestri dar au putut si aprecia la adevarata valoare perfectele intruchipari realizate de John C. Reilly (Bran/Ollie/Oliver Hardy) si Steve Coogan (Stan Laurel) din filmul ce a urmat.

Regizorul Jon S. Baird a recunoscut intr-un interviu ca realizarea unui film despre Stan si Bran a fost unul din visurile copilariei sale, fiind unul din cei mai mari fani ai acestora. De altfel se simte in fiecare cadru si scena din „Stan & Ollie” afectiunea pentru viata si cariera celor doi prieteni, surprinse in film intr-un registru usor melancolic dar pe deplin autentic.

Prologul filmului are loc in 1937 la apogeul gloriei celor doi eroi, cand acestia filmeaza pe platourile studiourilor detinute de Hal Roach (Danny Houston) celebra scena de dans din „Way out West”. Sunt iubiti si apreciati de toti angajatii, de la electricieni si scenaristi la fetele din grupul de balet. Exista insa tensiuni legate de salariile celor doi, in ciuda incasarile imense generate Hal Roach fiind destul de reticent in a ii rasplati cum se cuvine. Contractul lui Stan urmeaza sa expire si dupa o negociere taioasa cu patronul sau ramasa fara rezultat, acesta decide sa plece la alt studio. Va incerca sa il convinga si pe bunul sau prieten sa faca la fel dar Ollie are datorii mari din pariurile pe cursele de cai si un contract care inca va mai dura o buna bucata de timp. Mai mult, va accepta chiar sa faca un film cu un nou partener impus de studio, ce se va dovedi a fi un esec dezastruos.

Actiunea sare la anul 1953, cand ii gasim pe Stan si Ollie la inceputul unui mic turneu de sali de teatru in Marea Britanie, uitati de lumea filmului, cu posibilitati financiare modeste, in incercarea de a obtine de la un producator bugetul necesar unui proiect de pelicula despre Robin Hood.  Ollie are si probleme serioase de sanatate si dificultati in executia unor coregrafii ale cupletelor. Grija si atentia cu care il trateaza Stan pe prietenul sau in toate scenele in care ii gasim pe cei doi la batranete sunt de-a dreptul emotionante.

La inceput turneul nu are succes de box office, salile mici sunt pe jumatate goale, populate de generatiile mai in varsta, parinti si bunici, nostalgici dupa vedetele tineretii lor. La initiativa organizatorului cei doi vor accepta sa faca diverse actiuni publicitare de promovare si treptat publicul va deveni mai numeros, teatrele mai mari si mai faimoase, valul popularitatii in crescendo permanent inaintea show-urile londoneze. La acestea urmau sa vina si sotiile celor doi dar si patronul de studio de film care trebuia convins ca cei doi sunt inca staruri adevarate si ca proiectul Robin Hood merita sa primeasca unda verde.

La Londra le vom descoperi pe Lucille Hardy (Shirley Henderson) si Ida Laurel (Nina Arianda),  reflectii perfecte ale personalitatii sotilor lor, alcatuind in cadrul filmului practic un alt cuplu comic, alternand amicitia cu momentele conflictuale dar pline de umor. In ciuda spectacolelor triumfatoare, a receptiei extaziate a publicului londonez si eforturilor lui Stan de a scrie un scenariu cat mai inspirat, nu vor reusi sa obtina sustinerea pentru film.

Numarul spectacolelor si al actiunilor de promovare vor avea un efect negativ direct asupra sanatatii lui Ollie care va suferi un infarct, iar cand Stan nu va accepta propunerea organizatorului de a lucra cu un alt partener turneul va fi intrerupt.

Dupa o mica perioada de refacere Ollie ar fi trebuit sa plece inapoi acasa in Statele Unite, dar fiind coplesit de loialitatea si devotamentul partenerului sau va face un efort fizic imens si vor termina impreuna turneul programat in Irlanda unde vor fi primiti cu toata dragostea de un public inflacarat. Mai mult, la ultimul spectacol Ollie ii va face un semn lui Stan sa mai incerce macar o data faimosul dans din „Way out West”, cortina cazand la final peste carierele unora din cele mai stralucitoare staruri ale secolului trecut.

 

Articol de Cosmin Epurescu-Pascovici

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *